W tym artykule opiszę 3 najpopularniejsze wzorce projektowe, które moim zdaniem powinien znać każdy programista. Nie ważne czy dopiero zaczynasz, czy masz już kilka lat doświadczenia. Znajomość tych wzorców to podstawa. Wzorce pomagają uporządkować twój kod i sprawiają, że nie musisz wynajdować koła na nowo rozwiązując znane już problemy.
Blog
Quarkus – kolejny nowy framework Javowy
Quarkus to po Micronaucie kolejny z nowych frameworków Javowych, któremu warto się przyjrzeć. W poprzednim artykule „Micronaut – czy pokona Springa?” opisywałem zalety Micronauta w porównaniu do Springa. Zobaczmy jak wypadnie Quarkus w porównaniu do tych dwóch frameworków.
Spring AOP – jak używać?
Programowanie zorientowane aspektowo (z ang. aspect-oriented programming – w springu jest to moduł Spring AOP) to sposób programowania, który pozwala oddzielić pewne fragmenty kodu od siebie, poprawiając dzięki temu modularność tworzonego programu. Można na to spojrzeć tak, że programowanie aspektowe pozwala wprowadzić dodatkową warstwę do kodu, który tworzymy i zwykle ta warstwa jest wyraźnie odseparowana od właściwego kodu.
Micronaut – czy pokona Springa?
Micronaut to framework, który powstał w 2018 roku. Od początku wzbudza duże zainteresowanie wśród programistów. I naturalne jest, że często porównuje się go do Spring Boota. Framework ten stworzyli programiści, którzy wcześniej napisali grooviowy framework Grails. Wzorowali się oni właśnie na Spring Bootcie. Micronaut nie jest jednak klonem Spring Boota, wręcz przeciwnie, wiele rzeczy jest rozwiązanych w nim zupełnie inaczej niż w Springu.
3 błędy początkującego programisty
Wszyscy popełniamy różnego rodzaju błędy, które często sprawiają, że nauka nowych rzeczy nie jest zbyt efektywna. W programowaniu jest to szczególnie istotne, ponieważ nauka programowania to dosyć długi proces. Im mniej błędów popełnisz ucząc się programować, tym szybciej będziesz mógł osiągnąć wyższy poziom. W tym artykule dzielę się swoimi przemyśleniami, jakich błędów unikać przy uczeniu się programowania.
Hibernate – najczęściej popełniane błędy
Hibernate to codzienność dla większości programistów Javy. Często jednak programiści wykorzystują go nie do końca w poprawny sposób, czego konsekwencje bywają bardzo bolesne. W poniższym artykule zebrałem kilka bardzo popularnych błędów, które często pojawiają się w projektach korzystających z tego narzędzia.
Trendy w świecie Javy 2020
W tym artykule spróbuję odpowiedzieć na pytanie: czego warto się uczyć w 2020-tym roku? To, że Java nadal jest jednym z najpopularniejszych języków jest jasne chyba dla wszystkich moich czytelników. Ale Java to nie tylko język, to cały ekosystem, w którym znajduje się wiele technologii, frameworków i cała masa bibliotek. Przyjrzyjmy się teraz rzeczom, które moim zdaniem w ostatnich latach stają się coraz popularniejsze.
3 miejsca gdzie testy jednostkowe sprawdzają się najlepiej
Testy jednostkowe sprawdzają się dobrze w zasadzie wszędzie tam, gdzie trzeba coś przetestować. Czyli może to być nawet najdrobniejsza metoda, która zawiera prostego ifa. Są jednak sytuacje, gdzie użycie ich daje bardzo dużo korzyści. I tam powinieneś stosować je zawsze.
Po co są potrzebne testy jednostkowe?
W poprzednim artykule Testy jednostkowe i TDD – czy to dobry pomysł? pisałem trochę o moich przemyśleniach na temat TDD. Nie wiedziałem jednak, że jest jeszcze sporo osób, które nie rozumieją samej idei testów jednostkowych (czy ogólnie testów automatycznych). W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie: po co w ogóle są testy jednostkowe?
Testy jednostkowe i TDD – czy to dobry pomysł?
Kilka lat temu przez internet przetoczyła się dyskusja na temat „Czy Test Driven Development (TDD) to martwa technika?”. Abstrahując od całej dyskusji, bo w zasadzie nie miała ona większego znaczenia. TDD to świetna technika, która w wielu przypadkach robi wielką różnicę, ale… I tutaj pojawia się to wielkie „ale”, o którym w dalszej części artykułu.