Nauka programowania czasem bywa trudna i łatwo znaleźć się w miejscu, w którym staje się ona bardzo nudna i nużąca. Sprawia to, że często początkujący rezygnują z programowania na początkowym etapie. Gdy nauczysz się już podstaw programowania robienia prostych pętli i instrukcji warunkowych, przychodzi czas na naukę pisania prawdziwych aplikacji. Jak uczyć się programowania, żeby znaleźć w tym pasję. Jak nie znudzić się dużą ilością monotonnych zadań. I jak uczyć się programowania najefektywniej. O tych wszystkich rzeczach opowiadam właśnie w tym vlogu.
Poniżej znajdziesz link do playlisty z vlogiem:
Vlog w wersji Audio:
Inne platformy podcastowe:
https://open.spotify.com/show/5HQFAJg0N4o9mDEze8WVvi?si=cc72277bbd834760
https://podcasts.apple.com/us/podcast/vlog-programistyczny/id1606703834
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy83ZDk2ZjEwNC9wb2RjYXN0L3Jzcw
https://castbox.fm/channel/Vlog-Programistyczny-id4743197?country=us
https://podcastaddict.com/podcast/3783474
Transkrypcja:
Oczywiście nie będę tutaj mówił o tych najbardziej oczywistych rzeczach takich jak nauka składni jakiegoś języka np. Javy, ale powiem o tych najbardziej istotnych, które pozwolą Ci wejść w świat programowania i zostać w nim na dłużej. Zapraszam.
Cześć witam Cię w kolejnym vlogu na moim kanale ja nazywam się Mateusz Dąbrowski
Jeśli chciałbyś obejrzeć poprzednie vlogi, to zapraszam, tutaj gdzieś jest podlinkowana playlista z vlogami.
Natomiast dzisiaj porozmawiamy sobie o tym, od czego warto zacząć naukę albo w jaki sposób zacząć naukę programowania.
Pierwsza rzecz, jaką powinieneś zrobić gdy nauczysz się tych podstaw jakiegoś języka, już znasz składnie umiesz robić proste pętle ify i tak dalej.
To kolejna rzecz, którą powinieneś zrobić, to eksperymentowanie z kodem
I to jest ta jedna z istotnych rzeczy, o której często niektórzy zapominają, że z kodem trzeba eksperymentować, żeby po prostu nauczyć się, jak on działa.
Przerabianie dziesiątków, czy setek tutoriali z internetu, jest dosyć odtwórcze i w zasadzie uczysz się tylko tych rzeczy, które są w tych tutorialach.
Tutoriale przede wszystkim nie zawierają takich rzeczy, które występują na co dzień, czyli błędów.
Błędy, które występują, albo sytuacje, które musisz rozwiązać, żeby pójść dalej.
Tutoriale zwykle prowadzą Cię za rękę od punktu A do punktu B i nie ma tutaj właśnie tego elementu eksperymentowania
Natomiast eksperymentowanie daje Ci tak jakby dodatkowy poziom zrozumienia kodu.
Tak samo jak w życiu gdy kupujesz sobie jakąś zabawkę, to najpierw zaczynasz jej używać w jakiś taki prosty sposób
Opanowujesz podstawowe ruchy, albo podstawowe funkcje, które ta zabawka spełnia, a dopiero później zaczynasz z nią eksperymentować tak, żeby mieć po prostu więcej frajdy
z używania tej zabawki.
I tak samo jest z programowaniem, żeby znaleźć jakąś przyjemność z tego, co się robi na tym początkowym etapie, to po prostu trzeba zacząć eksperymentować
Masz jakiś kod, którego już się nauczyłeś. I teraz spróbuj go poprzestawiać, spróbuj coś usunąć, spróbuj coś dodać, albo zaprogramować jakąś prostą aplikację
I na tym początkowym etapie najlepiej jest tworzyć jakieś proste aplikacje, które działają w command linie.
Możesz napisać sobie jakiś prosty kalkulator, który będzie coś obliczał, wykonywał jakieś proste operacje, trochę z nim poeksperymentować, nawet napisać jakąś prostą grę, która losuje liczby i próbować zgadnąć jakieś liczby.
Ewentualnie, jakąś inną prostą gierkę w command linie, która pozwoli Ci się tak jakby trochę oswoić z kodem, poeksperymentować, pododawać różne opcje w tej aplikacji.
Tak, żeby dawało Ci to jak najwięcej frajdy z nauki.
Kolejna rzecz, o której tutaj już też wspomniałem, to jest właśnie szukanie frajdy w tym programowaniu.
Tak jakby nie osiągniesz tego przez przerabianie setek tutoriali, o których już wspomniałem
Natomiast eksperymentując, tworząc własne proste jakieś rozwiązania, psując coś, naprawiając, możesz po prostu znaleźć, coś fajnego w tym programowaniu już na tym początkowym etapie,
zanim jeszcze tak naprawdę nauczysz się programować.
Kolejna rzecz, na którą tutaj zwrócę uwagę, to jest, że na tym początkowym etapie nie warto wchodzić od razu w jakąś naukę algorytmów, w jakieś struktury danych
Oczywiście warto poznać najprostsze struktury danych typu: tablice, listy, czy sety, bo ich się używa najczęściej i w zasadzie prawie zawsze się ich używa na co dzień, więc warto te struktury poznać
Natomiast algorytmy, jakieś wzorce projektowe, na tym początkowym etapie, to nie warto się tego uczyć, bo bardziej się można wtedy zniechęcić do programowania niż tak naprawdę tym programowaniem się zainteresować.
Bo po prostu są to dosyć nudne i żmudne w nauce rzeczy
Natomiast można się ich nauczyć trochę później wtedy, kiedy już będziesz miał swobodę, w pisaniu aplikacji itd. wtedy można wrócić do pisania, czy nauki podstawowych algorytmów, tych najpopularniejszych i tych bardziej skomplikowanych.
Natomiast jak już pobawisz się tymi prostymi aplikacjami, to warto pójść o krok dalej i napisać jakąś bardzo prostą aplikację np. webowa
Webowe aplikacje to jedne z najpopularniejszych obecnie aplikacji i warto właśnie zacząć naukę od pisania aplikacji webowych
W Javie do stworzenia takich prostych aplikacji webowych możesz użyć Spring Boota i do tego Thymeleafa, czyli systemu szablonów
Thymeleaf nie jest już zbyt popularny, natomiast jeśli chodzi o naukę na tym początkowym etapie, to on jest bardzo prosty i naprawdę pozwali Ci wejść w pisanie aplikacji webowych dosyć szybko
I możesz tutaj stworzyć np. jakąś prostą aplikację TODO, czyli TODO listę, gdzie po prostu będziesz dodawał jakieś notatki
Nawet nie musisz tej aplikacji jakoś super dokładnie robić, czy nawet jej kończyć, chodzi tylko o to, żebyś nauczył się tych podstawowych rzeczy, które robi się w aplikacjach webowych.
Dopiero jak już opanujesz ten pierwszy etapie budowania aplikacji webowych, możesz zastanowić się nad napisaniem takiej prawdziwej aplikacji, która będzie coś robiła i skupić się nad skończeniem jej.
I tutaj warto zastanowić się jaką aplikację możesz stworzyć.
Można tworzyć aplikacje webowe, można tworzyć aplikacje dla Internet of things (IOT), korzystając z Rasbery Pi, można też tworzyć jakieś aplikacje na mikrokontrolery np. na Andruino.
Można też tworzyć aplikacje BigData, sztuczną inteligencję. Dzisiaj próg wejścia we wszystkie te nowoczesne technologie, jest stosunkowo mały, stosunkowo niski
I w zasadzie każdy nawet początkujący programista może się już śmiało nimi pobawić korzystając z tych przykładów, które można znaleźć w internecie
Można też nawet tworzyć jakieś proste gry, czy ewentualnie skorzystać z silnika Unity i stworzyć jakąś grę, korzystając z języka C#, który jest zresztą bardzo podobny do Javy. Więc możliwości jest naprawdę wiele.
I tworząc te aplikacje, warto skupić się na tym, żeby mieć z tego jak najwięcej frajdy.
Dzisiaj wielu zwłaszcza początkujących programistów trochę tak ślepo podąża za rynkiem pracy i stara się uczyć tego, co wymaga od nich rynek
Kolejnych narzędzi, które gdzieś tam znajdą w ogłoszeniach o pracę, kolejnych narzędzi, o które ktoś pytał na rozmowie
Natomiast zapominają trochę o tym, że programowanie, musi być przede wszystkim dla Ciebie fajne.
Bo tak jakby ucząc się tylko narzędzi, ucząc się tego co wymaga od ciebie rynek, to niestety to programowanie może być dla Ciebie trochę za jakiś czas bardzo problematyczne.
Patrząc tak zupełnie z boku, programowanie może się wydawać takie trochę nudne, trochę monotonne i w rzeczywistości trochę takie jest, bo siedzimy cały dzień przed komputerem, robimy jakiś kod, zmieniamy go, naprawiamy, powstają błędy, znowu naprawiamy. Więc jest to dosyć monotonne i może bardzo szybko się znudzić jeśli nie widzimy w tym czegoś fajnego
I właśnie dlatego mówię, że warto na tym pierwszym etapie budowania tych pierwszych aplikacji skupić się jednak na tym co jest fajne poszukać tego, co ciebie interesuje, co sprawia Ci przyjemność, co sprawia Ci radość.
Ja jak pisałem swoją pierwszą aplikację i wreszcie coś udało mi się stworzyć, to pamiętam, jak po prostu cieszyłem się jak małe dziecko, skakałem z radości, bo udało mi się coś zrobić i to uczucie tej fajności, towarzyszyło mi przez bardzo długo.
I ciągle starałem się szukać w programowaniu tych rzeczy, które mnie cieszą, które mnie bawią, które sprawiają mi przyjemność, a dopiero na drugim miejscu tak jakby skupiałem się na tym czego ja się muszę nauczyć i po co muszę się tego nauczyć.
Na pierwszym miejscu zawsze trzeba stawiać przyjemność z tego programowania, a nie tylko tak jakby skupiać się na tym, czego ja się muszę nauczyć, żeby dostać lepszą pracę, czego ja się muszę nauczyć, żeby w ogóle dostać pracę.
I czego muszę się nauczyć, żeby zarabiać duże pieniądze. Bo tak naprawdę nie o to w tym chodzi, bo z takim podejście można się bardzo szybko wypalić i do niczego to tak naprawdę nie prowadzi, więc trzeba szukać tej frajdy w programowaniu.
I to już wszystko w tym vlogu.
Jeśli Ci się podobało, to zostaw łapkę w górę i ewentualnie za subskrybuj mój kanał jeśli tego jeszcze nie robisz.
Dzięki i do zobaczenia w następnym materiale.